tisdag, april 05, 2005

Libertarianer som fejkar Socialdemokrati

Socialdemokrati.se är en ny sajt på det bloggiska himlavalvet. Bakom den står ett gäng libertarianer som vill kritisera socialdemokratin. På bloggen ska de, enligt egen utsago, göra en rimlig granskning av socialdemokraterna. Visst - en fin tanke om det hade legat ett objektivt tänk bakom. Tyvärr så är detta inget annat än ett lurigt propagandaknep för att svartmåla socialdemokraterna.

Se mer på Frihetens Vingar, S-blogg, Nutiden

5 Comments:

Blogger Unknown said...

Arlvas ensidiga och onyanserade argumentation talar för sig själv. Den behöher egentligen inte bemötas men faktum är att Göran Persson är en brilliant retoriker och politiker. Socialdemokratin har formulerat en kraftfull och tidlös idé om samhället och samhällets förändring/utveckling. Jag förstår att detta stör folk på högerkanten däribland Alvar. Det kan inte vara lätt och tyvärr så sänker sig Alvar till att bara ventilera galla i sin kommentar ovan. Man kan bara önska att denna högerröst lämnar sin anonymitet och kommer med lite konstruktiv kritik istället! Om inte så behöver han inte göra sig besvär.

april 06, 2005  
Blogger Tor said...

Då ber jag Lars Johansson och Spartacus besvara mig, icke-anonym, hur ni ser på rörelsen alla skandaler, fiffel, mutor,nepotism och rejält vanstyre.

Skulle gärna vilja se en ordentlig analys av det hela.

april 06, 2005  
Blogger Unknown said...

Vilket vanstyre menar du Tor. Den bild som du och dina liberala vänner försöker sätta stämmer föga med verkligheten. I undersökning efter undersökning framstår den svenska modellen och den svenska ekonomin "som bäst i klassen". Om jag inte har helt fel så utnämndes vi till Lissbonprocessens hjälte för så sent som två veckor sedan. Om vi ska göra en analys Tor, så ska vi utgå från verkligheten och inte från en falsk bild som högern försöker sätta.

Granskningen av socialdemokratin har i media fått oproportioneligt stort utrymme. Problemen finns på alla håll inte bara inom socialdemokratin, det vet du lika väl som jag. Det positiva är dock att rörelsen nu gör något - att det finns en vilja att gå vidare - att skapa politik. Denna vilja ser jag inte riktigt hos den borgerliga alliansen - man vill förändra något men varär innehållet?

Under hösten och våren har jag flera gånger efterlyst detta - jag vill debatera sakpolitik - men gång på gång blir jag hänvisad till en arbetsgrupp som ska komma med förslag i en avlägsen framtid.

För väljarnas skull hoppas jag på något att ta ställning till innan september 2006 och inte bara en förändring byggd på tomma argument.

april 06, 2005  
Blogger Tor said...

"I undersökning efter undersökning framstår den svenska modellen och den svenska ekonomin "som bäst i klassen"."

Ska jag tolka det som om att du är nöjd, tom stolt, över situationen i Sverige idag?

"Granskningen av socialdemokratin har i media fått oproportioneligt[!] stort utrymme."

Så om mediebevakningen varit proportionerlig så hade inte skandalerna varit lika upprörande?

"Problemen finns på alla håll inte bara inom socialdemokratin, det vet du lika väl som jag"

Två fel gör inte ett rätt. När näringslivet begår grova övertramp tillsätts det kommissioner – med rätta – men när Rörelsen begår grova övertramp så "finns en vilja att gå vidare". En del står tydligen över rätt och fel.

Och byt inte ämne, det är Socialdemokratin vi diskuterar, inte Alliansen. Oavsett om Alliansen har fel på punkt efter punkt politiskt så försvarar det ändå inte fifflet, mutorna och skandalerna inom Rörelsen.

Intressant analys du gjorde. Den innehöll ingen självkritik men du lyckades nämna mig vid namn 2 gånger. Man kan nästan tro att det är jag personligen som bär ansvaret för Sveriges kris. Lars, bättre svar än så här kan du, eller?

april 07, 2005  
Blogger Unknown said...

Ja Tor, jag är stolt över den svenska modellen och jag är stolt över den svenska välfärden, men jag är inte nöjd. Inbyggt i reformismen är att vi aldrig kommer nå vägs ände, vi socialdemokrater kommer alltid sträva mot att ständigt förbättra människors vardag. Med andra ord kommer vi aldrig bli nödja.

Jag är stolt över den tillväxtpolitik som socialdemokraterna bedriver (i senaste sammanställningen i The Economist ligger Sverige i den absoluta toppen!)som kontinuerligt ger oss mer resurser till den generella välfärden.

Jag är inte nöjd med de problem som du nämner - det får man aldrig bli. Det är klart att man ska göra någonting åt det. Att vi inte gör något är dock en missuppfattnig från din sida. SSU har tex tillsatt en sanningskomission.

Om det blir en kris i Sverige vill jag nog hävda att det kommer vara högern som ligger bakom. Det är tydligt att man genom att triangulera mot socialdemokraterna vill upprätthålla politiskt status quo här hemma i Sverige. Samtidigt bedriver man med sin majoritet i EU en tydligt nyliberal politik. Detta är en strategi där man försöker mörka sin politik här hemma och åstadkomma en förändring från annat håll - smart men oärligt.

april 07, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home