måndag, april 04, 2005

Var är grabbarna?

Jag är feminist och socialdemokrat. Två saker som går alldeles ypperligt att kombinera. Visst behöver man jobba ännu mer med jämställdhetsfrågorna när man driver politik i dagens samhälle, men bara för det så anser jag inte att det behövs ett feministiskt parti. Men nu när det ändå har bildats så hoppas jag att det kan ge de redan etablerade partierna något att fundera över i sitt eget jämställdhetsarbete och vad man kan göra med sin egen politik. Det är kanske dags att tänka i nya(?) banor. Förhoppningsvis är vi så starka ändå att vi slipper borgerlig regering vid nästa val, så att vänsterkanten klarar av ett till parti. (För trots påståenden om att vara tvärpolitiskt så är FI vänster och det är inget snack om saken.)

Dock ser jag en av flera stora brister med den nya feministiska listan, var är männen? Jämställdhet kan aldrig uppnås om man inte inser att även män måste ta sitt ansvar. Inte en enda man finns med i styrelsen för partiet och detta känns som en oerhörd svaghet. Precis som en styrelse utan kvinnor är en lika stor svaghet. Man pratar om att halva befolkningen är diskriminerade (vilket jag kan hålla med om), men finns inte risken att man själv gör likadant? Är Feministiskt Initativ en organisation som kan få med sig männen i det viktiga arbetet för jämställdhet? För jag tycker faktiskt att det är dags att männen, pojkarna och grabbarna börjar ta sitt ansvar för det förtryck som faktiskt finns och se sitt eget sammanhang i samhällsstrukturen.

1 Comments:

Blogger Unknown said...

Jag är på!

april 05, 2005  

Skicka en kommentar

<< Home